Jautājumi un atbildes

Kāda ir atšķirība starp pilnībā sintētisku, sintētisku, pussintētisku un minerālo eļļu?

Visas motoreļļas izgatavotas no bāzes eļļas un piedevām. Izšķir trīs veidu bāzes eļļas:

  • Minerāleļļas, kas iegūtas rafinējot naftu,
  • Sintētiskās eļļas, kas iegūtas pārtvaicējot minerāleļļas, sauktas arī par hidrokrekinga eļļām
  • Pilnībā sintētiskas bāzes eļļas, kas iegūtas no naftas ķīmiskajiem savienojumiem, tajā skaitā no etilēngāzes.

Pilnībā sintētiskās eļļas satur 100% mākslīgi radītus ogļūdeņražus (PAO, POE, ...), kā bāzes eļļu un īpašus piedevu kompleksus. Tie ir ļoti augstas veiktspējas šķidrumi. Visas "Mobil 1" eļļas ir pilnībā sintētiskas. Šīs trīs bāzes eļļas iespējams savā starpā sajaukt dažādās attiecībās, iegūstot dažādas kvalitātes eļļas, dažādām lietošanas vajadzībām. arī dažādiem maciņiem. Tādējādi, sajaucot minerālo eļļu ar sintētisko iegūstam pussintētisku eļļu. Sajaukšanas proporcijas var būt dažādas, līdz ar to gala produkts būs atšķirīgs gan pēc tehniskajām īpašībām, gan pēc cenas. Bet jaukt var ne tikai minerālo ar sintētisko bāzes eļļu. Kā jau minēts, visas trīs bāzes eļļas var jaukt kopā dažādās proporcijās un tad variantu var būt ļoti daudz.

Ņemot vērā augstāk minēto un to, ka naftas pārstrādes tehnoloģijas 150 gadu laikā, kopš cilvēki iemācījušies pārstrādāt naftu, ir ievērojami mainījušās un attīstījušās, līdzi mainās arī likumdošana un noteikumi. Un tā, 1999. gadā tika nolemts paplašināt vārda "sintētisks" skaidrojumu. Līdz ar to, par sintētiskajām eļļām atļauts saukt visus eļļu kompozīciju variantus, kuru sastāvā ir ķīmiski pārveidoti šķidrumi un kuri nodrošina veiktspēju, kādu sagaida no sintētiskajām eļļām. Te arī redzam, ka tirdzniecībā ir pieejamas eļļas ar raksturojumiem - fully synthetic, synthetic, synthetic bland, synthetic base, semi sinthetic...

No visa teiktā varam secināt, ka nav precīzi noteiktu robežu sintētisko eļļu klasificēšanā. Vienmēr pārliecinieties, kādas prasības pret eļļas kvalitāti nosaka Jūsu rīcībā nonākušā mehānisma izgatavotāji.

Kas ir Mobil 1?

Mobil 1 ir sintētiskā eļļa, kuras bāzē ir ķīmiska viela poli-alfa-olefīns PAO (polyalphaolefin). To izgatavo no gāzes, kas visbiežāk ir etilēns. Tas nesatur nevēlamus piemaisījumus - vasku, parafīnu- kā tvaicētās eļļas. Šo šķidrumu molekulas ir cilvēku veidotas, identiski vienādas. Atšķirībā no tvaicētajām eļļām, kuru ogļūdeņražu molekulas ir dabas veidotas un dažādas pēc izmēriem.

Molekulu izmēru nozīmi vieglāk saprast ar salīdzinājumu: Iedomājieties istabu pilnu ar futbola, basketbola, volejbola, tenisa u.c. bumbām... Līdzīgi izskatās minerāleļļas. Un tagad iedomājieties istabu pilnu tikai ar futbola bumbām... Tā izskatītos cilvēka veidotas molekulas ar kontrolētu struktūru un vēlamajiem parametriem. Tā ir Mobil 1 sintētiskā eļļa. Šāda eļļa daudz labāk saeļļo un aizsargā mehānismus un ir daudz izturīgāka mehāniskajās un termiskajās pārslodzēs.

Kas padara sintētisko motoreļļu pārāku par parasto motoreļļu?

Sintētiskās eļļas, it sevišķi Mobil 1, priekšrocības. Daudz labāka: aizsardzība pret nodilumu, kā minerālajām eļļām, aizsardzība pret uzdegumu veidošanos, sūknēšanās zemās temperatūrās, stabilitāte augstās temperatūrās, samazināta eļļas iztvaikošana - zudumi. Pateicoties mazākai eļļas iekšējai pretestībai, tiek nodrošināta degvielas ekonomija, Eļļas īpašības tieši ietekmē motora nodilumu un pagarina tā kalpošanas laiku.

Vai varu izmanto Mobil 1 savā automobilī neraugoties uz tā vecumu?

Mobil 1 izstrādājumi veidoti tā, lai nodrošinātu izcilu veiktspēju un aizsardzību, droši varat izmantot jebkuru Mobil 1 izstrādājumu savā automobilī neraugoties uz tā vecumu. Pirms eļļu lietošanas, vienmēr pārliecinieties vai eļļa, ko lietosiet atbilst Jūsu auto motora specifikācijām. Šo informāciju atradīsiet sava automobiļa tehniskajā rokasgrāmatā. Šādu informāciju Jums sniegs arī eļļu vai auto tirgotāji.

Ko nozīmē "universālā" eļļa?

Universālās ir multiviskozitātes eļļas, kas izstrādātas tā, lai darbotos plašā temperatūru diapazonā un būtu lietojamas visos gadalaikos. Universālās eļļas var atpazīt, ja uz iepakojuma atrodam SAE standartu, kur tas tiek apzīmētas ar, piem., 0W-40. Cipars pirms "W" norāda uz eļļas viskozitāti pie zemas temperatūras - jo mazāks šīs cipars, jo labāka eļļas spēja plūst. Cipars aiz "W" norāda uz eļļas viskozitāti pie augstas temperatūras - jo skaitlis lielāks, jo eļļa biezāka. SAE nozīmē - Society of Automotive Engineers (Autobūvētāju apvienība).

Kāpēc eļļa jāmaina?

Eļļas maiņas intervālus nosaka auto izgatavotāji. Tāpat viņi nosaka kādas kvalitātes eļļa jālieto. Eļļu izgatavotāji vadās pēc auto izgatavotāju noteiktajām prasībām un atbilstoši tām izgatavo eļļu. Vienām un tām pašām prasībām var atbilst gan minerālā, gan pussintētiskā, gan sintētiskā eļļa. Kuru no tām lietot ir patērētāja ziņā, bet visas būs jāmaina noteiktajā maiņas intervālā.

Eļļa jāmaina, jo tā izstrādājās un piesārņojās. Eļļas nomaiņas laikā, eļļai plūstot, tā iznes no kartera arī tos netīrumus ar kuriem nav tikusi galā darbības laikā. Nepareizi ir domāt, ja motors tērē eļļu un Jūs to ik pa laikam papildināt, tad eļļu var nemainīt, jo tā tur taču visu laiku atjaunojas. Tā nav, jo netiek veikta tieši šī netīrumu iznešanas funkcija. Viss teiktais attiecās arī uz citiem mehānismiem, ne tikai uz motoriem. Piemēram, hidrauliskajām sistēmām, transmisijām, kompresoriem utt.

Vai citas Mobil eļļas var jaukt ar Mobil 1?

Jā. Mobil 1 eļļas ir pilnībā saderīgas ar citām Mobil eļļām, ja ir nepieciešamība tās sajaukt. Tomēr, atšķaidot Mobil 1, tās izcilā veiktspēja samazināsies.

Vai drīkst jaukt savā starpā dažādu zīmolu eļļas?

Jā, Mobil eļļas ir pilnībā saderīgas ar citu zīmolu eļļām. Nav nepieciešama skalošana. Tomēr šādus "kokteiļus" neiesakām lietot ilgstoši, ja nav galēja nepieciešamība. Pieliešanai labāk lietot tādu pašu eļļu, kas tur jau ir iepildīta.

Kas ir viskozitāte un kāpēc motoreļļās tas ir tik svarīgi?

Parasti ar jēdzienu viskozitāte saprot kinemātisko viskozitāti, jeb stāvokli, kad viela ir kustībā. Vienkārši sakot, viskozitāte nozīmē eļļas plūstamību. Tā mainās atkarībā no apkārtējās vides temperatūras vai eļļas temperatūras mehānismā. "Šķidri" vai zemas viskozitātes šķidrumi labāk plūst - tam piemērs ir ūdens. No otras puses, medus ir piemērs "biezas", augstas viskozitātes šķidrumam. Piemēram, auksta motoreļļa ir biezāka nekā, kad tā ir sasniegusi darba temperatūru. Motoreļļās izmantotās tehnoloģijas (piedevu kompleksi) palīdz pretoties viskozitātes izmaiņām, lai augstā temperatūrā uz motora detaļām saglabātos pietiekama eļļas aizsargkārtiņa, bet zemās temperatūrās tā paliktu pietiekami šķidra un spētu pieplūstu svarīgākajām motora detaļām. Tomēr nav tā, ka būtu labi, ja karsta eļļa saglabātu augstu viskozitāti (būtu bieza), jo tad motoram ir jātērē daudz enerģijas (degvielas), lai šādu eļļu pārsūknētu.

Vai kopā ar Mobil 1 var izmantot eļļas piedevas un/vai motora kopšanas līdzekļus?

Neiesakām tā darīt. Un ne tikai ar Mobil 1, bet arī ar citām Mobil eļļām. Ja eļļa atbilst Jūsu automobiļa ražotāja noteiktajām specifikācijām, standartam, tad nav nepieciešamības izmantot motoreļļas piedevas. Ņemot vērā Mobil eļļu visaptverošās pārbaudes un to cik rūpīgi katrs produkts tiek izstrādāts, nav nekāda pamatojuma izmantot šādas piedevas. Protams, tas neattiecās uz kopšanas līdzekļiem, kas domāti, lai uzturētu motoru tīru no ārpuses.

Vai tiesa, ka motora iebraukšanai labāk izmantojot parastās eļļas?

Lai iebrauktu motoru, tiešām labāk lietot parastās minerāleļļas, bet tomēr jāskatās, lai eļļa atbilstu motora izgatavotāja pieprasītajam standartam, piemēram, ACEA A3. Ja esat iegādājies jaunu mašīnu, tad pārdevējs Jums noteiks, kad ierasties uz pirmo apkopi un jums nebūs jādomā par to vai motors jāiebrauc vai nē. Mūsdienās motori tiek būvēti daudz precīzāk, ar daudz labāku, precīzāku metālapstrādi un daudz tīrākos apstākļos, kā tas bija pirms 10 vai 20 gadiem. Mūsdienu motoru ražošanas tehnoloģija neprasa iebraukšanas periodos izmantot minerāleļļas. Faktiski, Mobil 1 daudzi vadošie automobiļu ražotāji izvēlas iepildei motoros jau rūpnīcā, starp tādiem var minēt Porsche, Mercedes Benz, Cadillac, Aston Martin un daudzus citus. Tādējādi Mobil 1 bieži vien automobilī ir iepildīta vēl pirms Jūs izbraucat ar šo auto no tirdzniecības salona. Minerāleļļu motora iebraukšanai lieto, ja motoram veic kapitālo remontu. Motora iebraukšanu ar vienkāršāku eļļu parasti pielieto auto sportisti, kas ik pa laikam paskatās, kas "lācītim vēderā". Motora iebraukšanu veic tāpēc, lai darbībā pieslīpētos kustīgās detaļas, kā arī, lai ļautu vārstiem un gredzeniem pareizi "iesēsties". Pēc tam ar eļļas nomaiņu izvada visas metāla daļiņas (sauktas par slīpēšanas paliekām) un abrazīvos materiālus, kas ir radušiem iebraukšanas laikā vai palikuši motorā pēc montāžas.

Kāpēc piekvēpst motori?

Degvielas sadegšanas procesā rodas daudz, dažādu vielu, atkritumu. Daļa šo atkritumu nonāk dabā caur gāzu izplūdes sistēmu, bet liela daļa paliek motorā. Šo palikušo daļu uzņem eļļa, kas dažādus atkritumus apstrādā ar savām piedevām. Šķīstošos izšķīdina, nešķīstošos nes uz filtru, kur tos nofiltrē. Ja eļļa ir zemas kvalitātes, tad ar laiku piedevas tajā izstrādājas un eļļa vairs nav spējīga savākt sadegšanas atkritumus. Tie sāk brīvi klejot pa motoru un piedrazo to. Motors piekvēps arī Mobil eļļu, ja būsiet to lietojis pārmērīgi ilgi, neveicot eļļas maiņas apkopi.

Kā izskalot motoru, ja tas ir piekvēpis?

Motora skalošanai vislabāk ņemt motoreļļu, kas atbilst motora pieprasītajām specifikācijām, bet eļļas maiņas veikt biežāk nekā to nosaka motora ražotājs. Noteikti mainiet filtru. Ļoti netīriem motoriem eļļu varētu mainīt pat pēc 1000 nobrauktiem kilometriem. Ja esat nolēmis motorā lietot sintētisko eļļu, bet pēc specifikācijām atļauts lietot minerālo, tad skalošanai var izmantot minerālo, jo tā būs lētāk. Kad motors būs tīrs, lietojiet sintētisko eļļu.

Kas ir smēre?

Smēre ir iebiezināta eļļa. Smēre sastāv no bāzes eļļas ar piedevām un klāt pievienota iebiezinātāja. Iebiezinātājs neļauj eļļai izplūst. Par iebiezinātājiem lieto dažādus materiālus (vielas), kurus parasti sauc par ziepēm. Iebiezinātāji var būt gan minerāli produkti, gan sintētiski. Daži minerālo iebiezinātāju piemēri - Litija ziepes, Kalcija ziepes, Māli, Nātrija ziepes utt. Sintētiskie iebiezinātāji - Litija kompleksa ziepes, Kalcija kompleksa ziepes utt. Pirms sākt lietot jaunu smēri, pārliecinieties par jaunās un iepriekš lietotās smēres iebiezinātāju saderību. Ir iebiezinātāji, kas savā starpā sader un ir tādi, kas nesader.

Kas tik labs ir sintētiskajās motoreļļās?

Motoreļļas ir veidotas no bāzes eļļas un piedevām. Sintētiskās eļļas satur augstāk attīrītu bāzes eļļu nekā minerālās eļļas, piedāvājot izcilu aizsardzību un izpildījumu. Sintētiskās motoreļļas sniedz vairākus ieguvumus, kas nodrošina jūsu automašīnas dzinēja optimālu darbu vairāku gadu garumā, palīdzot novērst nodilumu, uzturot dzinēju tīru, nodrošinot vieglu plūstamību, noturīgu viskozitāti un novēršot rūsas un berzes rašanos. Kāpēc gan neuzzināt, kura eļļa ir piemērota jūsu automašīnai?

Kā man nodot atkritumos izlietoto sintētisko eļļu?

Vajadzētu ievērot tās pašas videi drošās procedūras, kā parastajām motoreļļām. Lūdzu, sazinieties ar vietējo vides dienestu vai likumdevēju, lai iegūtu detalizētāku informāciju par prasībām eļļu nodošanai atkritumos.

Kāpēc izmantot Mobil 1 un ne citu sintētisko eļļu?
Mobil 1 piedāvā ļoti augsta līmeņa dzinēja aizsardzību. Jau 1974.gadā, kad Mobil 1 tika izveidots, tā bija pirmā plaši pieejamā automašīnu sintētiskā smērviela tirgū. Šodien Mobil 1 joprojām ir vispārīgi atzīta uzlabota smērviela.
Vai Mobil 1 ir piemērots braukšanai ar biežu apstāšanos-uzsākšanu?

Jā. Brīvi plūstošā Mobil 1 sāk aizsargāt dzinēju, līdzko tas tiek iedarbināts, padarot to par lielisku izvēli, ja lielākā daļa jūsu braucienu ietver īsus pārbraucienus. Īsos pārbraucienos – ātrs brauciens uz darbu, skolu vai veikalu – dzinējs tik tikko paspēj uzsilt, līdz atkal tiek izslēgts, tāpēc ir nepieciešama nevainojama aukstās pielaišanas aizsardzība, lai pasargātu dzinēja nodilumu. Pārbaudēs ir pierādīts, ka Mobil 1 joprojām brīvi plūst pat temperatūrās, kas zemākas par -40C un tas var sasniegt visas dzinēja kustošās detaļas 10 sekundes ātrāk nekā citas tradicionālās eļļas pielaišanas brīdī. Tas nozīmē, ka Mobil 1 sāk aizsargāt dzinēju uzreiz, ietaupot jūsu naudu degvielai un apkopes izmaksām. Kā arī, tas nozīmē uzticamāku iedarbināšanu pat visvēsākajos rītos.

Vai Mobil 1 ir piemērots gariem braucieniem pa šoseju?
Jā. Nevainojama aizsardzība pat visaugstākajā temperatūrā padara Mobil 1 par nevainojamu izvēli, ja lielākā jūsu brauciena daļa ir saistīta ar lielu ātrumu uz šosejas. Ja bieži braucat garus attālumus uz lielceļiem, jūsu automašīnas dzinējs ļoti uzkarst un var patērēt vairāk degvielas. Novēršot motora nodilumu, Mobil 1 uztur dzinēju gandrīz tādā pat stāvoklī, kā tā uzstādīšanas dienā. Tas nozīmē, ka pat garos braucienos pa šoseju tas strādās augstākajā līmenī, darbosies efektīgāk un patērēs mazāk degvielas.
Vai Mobil 1 ir piemērots izpildījuma braucieniem (motosportam)?

Jā. Izmēģināts un pārbaudīts augstākajos motosporta līmeņos, pasaules vadošā sintētiskā eļļa ir labākā izvēle entuziastam. Ja veiktspēja jums tiešām ir svarīga, jūs pastāvīgi pārbaudīsit jūsu automašīnas dzinēja spējas. Vodafone Mercedes McLaren F1 komanda zina, ka pareizas eļļas izmantošana sniedz ievērojamu atšķirību palielinātas jaudas apstākļos. Turklāt, izmantojot Mobil 1, jūs izbaudīsit pārliecību, ka jūsu iekārtas dzinējs ir pilnībā aizsargāts, lai cik ātri jūs brauktu.

Vai Mobil 1 piedāvā kvalitāti par naudu?

Jā. Kamēr Mobil 1 maksā mazāk kā citas motoreļļas (tikai tāpēc, ka to ir lētāk saražot), jūs iegūsit vairāk no tā unikālā sastāva, kā rezultātā ietaupīsit ievērojamus nākotnes ieguldījumus izpētē un attīstībā.

Vai Mobil attaisno savu cenu?

Jā. Nevainojama aizsardzība, ko sniedz Mobil 1 tehnoloģija, uztur jūsu dzinēju tādu pat, kā tas bija uzstādīšanas dienā, potenciāli izvairoties no nopietnām apkopes izmaksām. Tikpat svarīgi, brīvi plūstošā Mobil 1 taupa jūsu automašīnas dzinēja enerģiju, palīdzot labāk izmantot degvielu. Tāpēc kamēr Mobil 1 var maksāt nedaudz vairāk pēc cenas, tas var ietaupīt jums daudz naudas uz ceļa.

Jums ir neskaidrs jautājums par eḷḷām?

Jautājiet mums e-pastā inflekss@inflekss.lv